donderdag 4 februari 2010

Ding 11: Visie op Web2.0

De opdracht voor ding 11:
[...] het is interessant om nu al te horen hoe jij nu aankijkt tegen de ontwikkelingen die we tot nu toe hebben bekeken in relatie tot je archiefinstelling.
met als één van de onderwerpsuggesties 
Wat merk je in de wereld om je heen van blogs, RSS, online fotoalbums en mashups, nu je deze dingen hebt leren kennen? Hoor je die termen nu meer? Kijk je met een andere blik rond op het web?
Ja, ik hoor ze nu vaker. Sterker nog, in de afgelopen weken zijn blogs en feeds vaker wel onderwerp van gesprek geweest dan niet. Maar juist die discussie is de reden dat ik nog even wegblijf bij Archief 2.0, en dat ik de vraag over hoe zinvol Web 2.0 is nog niet kan beantwoorden. Tijdens één van de discussieochtenden opperde een collega dat "met Web 2.0 elke medewerker een ambassadeur kan worden van de instelling". Ik ben alleen nog (of eigenlijk, niet meer) overtuigd dat ik voldoende weet waar ambassadeur-zijn eindigt en uit-de-school-klappen begint.

Uiteraard ben ik nog wel steeds overtuigd van de kracht van Web2.0. Ik tweepuntnulde al ver voor 23-archiefdingen begon, en zal blijven tweepuntnullen lang nadat 23-archiefdingen eindigt. Alleen niet (meer) werkgerelateerd.

1 opmerking:

  1. Ja, ik moet bekennen dat ik ook door de discussie anders tegen web 2.0 gaan aankijken. Ik was daarin misschien ook wel de onschuld zelf. Ik merk dat ik behoefte heb aan voorbeelden om onze gouden regels echt goed te kunnen begrijpen. In mijn eigen vakgebied - restauratie - wordt nog niet veel geweb2.0d. Een mooie uitdaging om er iets mee te doen (voor mij). Misschien ook niet direct een mijnenveld :-)

    BeantwoordenVerwijderen