zondag 21 februari 2010

Aankomst in Wenen

Ik heb het geluk om aanwezig mogen te zijn bij de "5th International Workshop on Digital Approaches in Cartographic Heritage", van 22 tot en met 24 februari 2010 in Wenen. Het programma laat een schat aan presentaties zien over het gebruik van digitale versies van "cartografisch cultureel erfgoed", dus ik heb er erg veel zin in.

Vandaag, zondag 21 februari, stond dus in het teken van het afreizen naar Wenen. De vlucht stond voor 13:10 op het programma, en tot mijn niet geringe verbazing ging alles goed. De tram was op tijd, de trein naar Schiphol op de minuut nauwkeurig goed, en het inchecken verliep vlot. Zelfs de behoorlijk strenge controle verliep prima, dus anderhalf uur te vroeg stond ik bij de gate. Op zich geen straf, met een restaurant en WiFi kan ik me best anderhalf uur vermaken.

De vlucht zelf verliep gladjes, 10 minuten te laat vertrokken en toch een kwartier te vroeg geland (handig, rugwind), het weer hier prima (onbewolkt en 9 graden), de taxichauffeur erg spraak- en behulpzaam ondanks mijn Haus-Taun-und-Koiken-Doitsch. En het hotel... 5 minuten lopen van de conferentiezaal, 10 minuten van de Staatsoper(a) en voorzien van gratis WiFi en gratis sauna. Je snapt, ik hou het hier wel vier dagen uit.

Dan had ik verder nog beloofd om zo nu en dan foto's te maken... en die staan uiteraard op Flickr, in de set Vienna / Wenen. Helaas paste de Canon niet in de tas en heb ik dus de ouwe trouwe Polaroid mee, én was het al redelijk laat op de middag dat ik de stad in trok, maar met dat in het achterhoofd zijn er nog best redelijke foto's uitgekomen.

3 opmerkingen:

  1. Wenen - gaaf! Ik was daar een paar jaar geleden voor een groot congres van ICOM (international coucil of museums). Had gelukkig toen hier en daar wat vrij, en heb veel van de stad gezien. Bij toeval het klokkenmuseum bekeken - moest een uurtje zie zoet te brengen tussen activiteiten dor. Het was een ontzettend leuk, klein museum en boven verwachting interessant. Verder is natuurlijk het natuur historische museum met zijn practhige oude opstelling een lust voor het oog. En niet vergeten taart bij Sacher! Mmmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf! De foto's geven een aardig beeld van de grootsheid van de stad, ooit. Vorig jaar 'De Radetzkymars' van Joseph Roth gelezen, over de nadagen van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Je foto's deden me daaraan terugdenken. Geniet van je tijd daar, ben benieuwd met welke nieuwe ideeën je terugkomt! groet, A.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt. Gaaf is de enige juiste reactie. Vandaag gelukkig ook heel even tijd gehad voor wat rondlopen bij daglicht, maar morgen (dinsdag) gelukkig wat meer tijd. Dan staat de hele middag in het teken van field-trips (voor mij naar de Nationale Bibliotheek, die van de foto met koetsen ervoor).

    En de nieuwe ideeën? Daar ga ik nu een post aan wagen :) De eerste dag was in ieder geval erg succesvol.

    BeantwoordenVerwijderen