donderdag 4 februari 2010

Ding 12: Delicious

Eindelijk een onderwerp binnen de 23 archiefdingen dat ik nog niet kende: Delicious. Nou ja, ik kende het wel van naam natuurlijk, maar ik deed er zelf nog niets mee. Het komt zo snel op mij over als Twitter, maar dan alleen voor URL's. Met als bijkomend voordeel dat je ze niet zo snel verzanden tussen allemaal andere berichtjes, en voorzien zijn van, en doorzocht kunnen worden met tags. Tags, toch wel één van de betere uitvindingen sinds voorgesneden brood.

Overigens geldt voor zoeken op tags natuurlijk hetzelfde 'self-fulfilling prophecy' verhaal als bij zoeken met Google: populaire dingen worden veel getagd, eindigen daardoor hoger bij toekomstige zoekopdrachten, waardoor meer mensen ze zullen lezen en ze dus meer worden getagd, daardoor hoger eindigen bij zoekopdrachten, etc.  (Voor zoeken met Google geldt dat websites waar veel naar gelinkt wordt hoger eindigen, waardoor meer mensen ze vinden en een link aanbrengen, waardoor ze hoger eindigen, waardoor meer mensen ze vinden, etc.)

Al met al een tweepuntnulletje waar ik best potentie in zie. Helemaal omdat je een netwerk van mensen aan kunt leggen met overeenkomstige interesses, en je van je netwerkupdates een RSS feed kunt opvragen. Snel toegevoegd aan m'n RSS lezer!

4 opmerkingen:

  1. Van die netwerkupdates ga je nog spijt krijgen :-) Ik ben allemaal babydingen aan het taggen, gebruik Delicious vooral voor mezelf om vanaf meerdere locaties bij mijn links te kunnen en niet als netwerktool.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och, in Google Reader kun je daar snel genoeg doorheen scrollen hoor :) En desnoods doe ik een keer "Mark all as read" op de Delicious groep in Google Reader.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Delicious - grappig - dat was zowat het enige web 2,0 ding dat ik wel kende voordat ik aan 23 dingen begon. Ik begruik het al een tijdje omdat ik vaak vanaf verschillende computers bij mijn favoriete weblinks wil kunnen komen. En dan is delicious ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor het centraal bijhouden van weblinks heb ik Google Bookmarks, die dezelfde functionaliteit biedt. Maar het bijkomende voordeel dat je ook met anderen met gedeelde interesses bookmarks kunt delen vind ik wel een mooie toevoeging.

    Maar het één sluit het andere niet uit natuurlijk! Links die voor m'n werk of vriendenkring interessant zouden kunnen zijn sla ik nu op beide plekken op, privé links, zoals die naar Internetbankieren alleen in Google Bookmarks. Niet dat het nou zo'n geheim is bij welke bank ik zit, maar het is niet echt een link waar anderen wat aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen