zondag 7 maart 2010

Ding 19: Genealogie 2.0

De eindsprint in 23 archiefdingen die ik voor vandaag gepland heb begint makkelijk: Genealogie 2.0. Terwijl ik luister naar de persconferentie op Omroep Zeeland over het familiedrama in mijn geboortestad Zierikzee kan ik dit Ding eenvoudig samenvatten: www.jeroenvanluin.nl

Mijn genealogische website is gevuld met gegevens die ik gevonden heb tijdens onderzoek in archieven, maar ook via onderzoek op Internet. Samen met anderen met wie ik gemeenschappelijke voorouders heb probeer ik de genealogische puzzel op te lossen. De websites van Genlias en de diverse Digitale Stamboom sites bij archieven zijn natuurlijk "Web 1.0", maar door het publiceren van mijn eigen gegevens op een website kan ik daar een "Web 2.0" laag overheen zetten: geïnteresseerden kunnen op mijn website suggesties aandragen en, wanneer ik ze daar toestemming voor geef, delen van de stamboom zelf aanpassen en toevoegen. Dat laatste is nog niet in de praktijk gebeurd, maar zou wel kunnen. De meeste aanvullingen die ik krijg gaan "ouderwets" per e-mail.

Het Stamboom Forum, één van de websites die in de beschrijving van dit Ding genoemd wordt, heeft een RSS feed, wat het erg makkelijk maakt om te volgen of er discussies gaan over personen waarin ik geïnteresseerd ben. 

In de beschrijving worden ook een viertal websites genoemd waar je online aan een stamboom kan werken. Nu loop ik toch al een tijdje mee met het online stamboomonderzoek, maar van deze had ik nog niet gehoord. Ik laat even in het midden of dat meer zegt over die websites of over mij, maar het feit dat één van die websites (verwant.nl) zijn uitleg over genealogie laat verwijzen naar een pagina over informationen-zur-ahnenforschung  zegt voor mij even genoeg. De eerste drie sites hebben in ieder geval niets met de achternaam van zowel mijn vader als moeder, en de vierde, Geni, doet überhaupt niets.

Ik vraag me ook sterk af of zo'n online met-z'n-allen genealogische site gaat werken voor de serieuzere genealoog. Wat me tot nu toe is opgevallen, is dat online genealogen graag samenwerken, maar dat elk ook graag zijn eigen gegevens op z'n eigen manier wil bewaren, voorzien van eigen bronvermeldingen en eigen aantekeningen, in z'n eigen favoriete stamboomprogramma. Maar wie weet is er (of komt er ooit) een online stamboomsite waar je zelf annotaties bij een persoon kunt bijhouden, maar deze persoon wel kunt linken aan personen die anderen in hun kwartierstaat hebben.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Jeroen,

    Die laatste functionaliteit wordt geboden door Ancestry.com. Je kunt daar vermeldingen van personen in een bron koppelen aan personen in je stamboom. Bij het bekijken van vermeldingen zie je ook welke andere genealogen die vermelding hebben gekoppeld. Ook kun je bij personen in je stamboom 'hints' opvragen, die laten zien welke bronnen en andere stambomen mogelijk gegevens over je voorouder hebben. Erg krachtig! Ik heb je uitgenodigd als editor voor mijn stamboom op Ancestry.com, dan kun je er eens mee spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het.. je hebt gegevens gekoppeld van anderen, zoals bijvoorbeeld verhalen over personen. Ook die hints zijn inderdaad mooi!

    Alleen $300 per jaar aan abonnementskosten... Auw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het ene jaar een US only abo (rond de 150 dollar geloof ik) en dan krijg ik het andere jaar een aanbieding om voor 'proef' het internationale abo te nemen voor hetzelfde geld. Ik denk dat ik meer gebruik maak van mijn Ancestry-abo dan van mijn mobiele telefoon abo, en die is nog veel duurder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al weer iemand van het NA met een eigen familiesite! Het begint bij mij ook te jeuken om eens hierin te gaan duiken. Ik heb wel doorgekregen dat dit ook een wereld apart is.

    BeantwoordenVerwijderen